Hírek
2013. December 09. 05:00, hétfő |
Belföld
Forrás: OrientPress Hírügynökség
Lezárultak a tesztek - újra jár az M2-es metró

Véget ért a szeptember 4. óta tartó teszteket lezárva az új biztosítóberendezés- és vonatvezérlő rendszer beüzemelése. Az M2-es metró december 8-án 12:25-től újra teljes vonalon és teljes üzemidőben szállítja az utasokat. A tervezett átadási időponthoz képest bekövetkezett 25 perc csúszást nem műszaki ok, hanem a hatósági adminisztráció időigénye okozta - tájékoztatott a BKK.
A rendszer szeptember elején kezdődő próbái során az éjszakai üzemszünetben napi 2,5 órát, a hétvégi vágányzárak alkalmával 38 órát, nyújtott üzemszünetekben pedig éjszakánként 6 órát, tehát összesen 407,5 órát állt tesztelés alatt. A biztosítóberendezés beüzemelésének az M2-es metró esetében alkalmazott módszere megegyezik a világon más metróknál, vasutaknál szokásos eljárásokkal. A próbákat azonban nehezítette, hogy nem egy új vonal beüzemeléséről, hanem egy működő vonal rekonstrukciójáról volt szó, tehát napközben utasszállítási feladatokat is el kellett látni.
A közlemény szerint a próbákra feltétlenül szükség volt annak érdekében, hogy üzemszerű helyzetben derüljön fény az intenzív futások alatt jelentkező hibákra, s további finomhangolást végezhessenek a szakemberek. A próbák azonban a mai nappal sem érnek véget, a futások következő fázisukhoz érkeztek, hiszen mostantól az utasforgalmi tesztüzem következik, ekkor már utasokat is szállítanak a megszokott rendben. Az utasforgalmi próbaüzem időtartama egy év, amíg a rendszer kisebb javításaira szükség lehet és sor kerülhet még.
Az M2-es metró 2004-ben kezdődött, teljes felújítása közel 40 milliárd Ft-os beruházás. A munka utolsó szakasza a biztosítóberendezések üzembe helyezése és hatósági vizsgáztatása volt, amelyre csak az utolsó Alstom szerelvény forgalomba állítását követően kerülhetett sor, hiszen az új biztonsági berendezések csak az új kocsikkal működnek. A járművek vezérléséhez, a vonatok beszabályozásához nem csupán a berendezés működését kellett megvizsgálni, hanem szükség volt a teljes rendszer működésének ellenőrzésére is, ez pedig csak dinamikus tesztek során lehetséges. A próbák során győződtek meg arról, hogy alkalmas-e a rendszer az utasforgalmi próbaüzem megindításához.
A vonalat és a járműtelepet öt biztosítóberendezési körzet szolgálja ki, és bonyolult belsőtéri berendezések működtetik azt a rendszert, amely a vonatok védelmét és biztonságos haladását biztosítja. Az 1970-ben és 1972-ben a teljes vonalon telepített biztosítóberendezések – mint ahogy a már lecserélt régi, orosz szerelvények is – mára elavultak és elöregedtek, így cseréjük elengedhetetlenné vált. A beruházás során kiépül egy elektronikus központi forgalomirányító rendszer, az új metrószerelvényekhez igazodó korszerű biztosítóberendezések a jelenlegi pontszerű vonatmegállítás helyett folyamatos vonatvezérlést tesznek lehetővé, ezáltal a pályán közlekedő járművek tényleges sebessége folyamatosan ellenőrizhetővé válik: amennyiben a szerelvény túllépi a megengedett maximális sebességet, a rendszer megállítja a vonatot. Az eddigieknél biztonságosabb üzemmód megteremti a lehetőségét akár a 90 másodperces követési időnek, amelynek többek között a forgalmi zavarok elhárításában van szerepe és lehetőséget biztosít egy esetleges csúcsidei sűrítésre is. Az új rendszer az átállás után lehetővé teszi, hogy a kijelzők az M2 vonalán végre ne az utolsó metró elhaladása óta eltelt időt mutassák, hanem a következő vonat várható érkezését.
Ezek érdekelhetnek még
2025. Július 03. 07:34, csütörtök | Belföld
Mávinform: hosszabb a menetidő a győri fővonalon
Késésekre kell számítani kedd délután a győri vasúti fővonalon, ahol egy műszaki hibás vonat okozott fennakadást.
2025. Július 03. 07:32, csütörtök | Belföld
Orbán Viktor: a kormány elfogadta a 3 százalékos otthonteremtési hitelprogramot
A kormány elfogadta a 3 százalékos otthonteremtési hitelprogramot, az új támogatást mindenki igénybe veheti, aki az első saját lakását vagy házát szeretné megvenni -
2025. Július 03. 07:31, csütörtök | Belföld
Szijjártó Péter: a határ a csillagos ég Magyarország és az Egyesült Államok kapcsolatában
Az elmúlt hónapok során sikerült megteremteni az amerikai-magyar kapcsolatok új aranykorának stabil alapjait, Donald Trump elnök hivatalba lépése óta a barátság felváltotta a kioktatást, a vádaskodást és a megbélyegzést
2025. Július 02. 07:51, szerda | Belföld
Száz mozdonyt szerez be a MÁV 2026 végéig, ebből harminc már megérkezett
Jövő év végéig összesen 100 korszerű mozdonnyal bővül a MÁV személyszállítási flottája, ebből már 30 megérkezett és közülük 24 forgalomba is állt